کمی از کامپیوتر

رفع عیب از سخت افزار کامپیوتر؛ کامپیوترم روشن نمی شود؛ یا بالا نمی آید ؛چرا ؟؟؟

تصمیم داریم در این گفتار تمام مهندسی سخت افزار را یکجا بگویم نه حول رفع عیب از سخت افزار کامپیوتر؛ کامپیوترم روشن نمی شود؛ یا بالا نمی آید ؛چرا  ????????????????????????????????نشوید؛ هرگز این امرممکن نیست؛ جز عملکرد وبلاگ هم محسوب نمی شود؛ تنها در این مباحث سعی خواهیم کرد با مفاهیم اولیه  کامیپوتر و فن آوری اطلاعات آشنا شویم که یکی از آنها سخت افزار است که اگر یادتان باشد مباحث هیجان انگیزی داشتیم.

وقتی کامپیوتر روشن می شود

وقتی شما کلید روشن Power  را فشار می دهید ؛ چه اتفاقی می افتد؛ سیستم روشن می شود؛ از حافظه های سخت افزاری دایمی به نام Rom  یک نرم افزارروی حافظه موقت Ram  قرار می گیرد؛ بعد سخت افزار شما از جمله مانیتور؛ صفحه نمایشگر و کیبورد ؛ صفحه کلید و ... چک می شود و در صورت صحت کامل این قطعات ؛ سیستم عامل پیش فرض شما مثلا ویندور ایکس پی Windows Xp بارگذاری می شود تا به صفحه Welcom  یا خیلی خوش آمدید می رسید خلاص

بوق ؛ بوق ؛ بوق

هنگام شروع به کار سیستم کامپیوتر چندین بار صدای بوق Beep می شنوید که اول از نشان از صحت مادربورد؛ دوم سخت افزار اولیه و سوم شروع بارگذاری سیستم عامل است؛ اما اگر این بوغهای ممتد و تکراری شد فرق می کند

اگر بعد از فشردن دکمه power، کامپیوتر روشن نشد

بررسی کنید و هریک از مراحل را گام به گام جلو  بروید.

1-   بی خیال کامپیوتر بشین یک کامپیوتر نو بخرید ؛ محمد می گفت اوایل که موبایل اومده بود تا یکسال وقتی موبایل شارژش تموم میشده دور می انداخته بعدها فهمیده گوشی موبایل که باطری قلمی نمی خوره قابله شارژه ؛ ....... اینه مایه داری

2-      بی خیال بشین؛ یکی میاد درستش می کنه !!!!!

3-   شاید برق خانه قطع است ؛ اینجا جدی می گم ؛ شاید برق داخلی منزل ؛ اتاق یا پریز شما قطع باشد؛ باز فازمتر یا یک وسیله مثل میخ امتحان کنید ؛ که پریزتان برق دارد یا نه

4-   آیا سیم برق متصل است؟ آیا سر دیگر سیم برق متصل شده است؟  اتصالات برق کیس به برق شهری که به پریز وصل می شود را چک کنید؛ ممکن است سیم به پریز نباشد؛ چه کنید؟ خوب می توانید یک مهندس صدا بزنید که سیم را داخل پریز بزند ؛ کمی به خود اعتماد کنید هم می توانید.

5-   سوییچی که در پشت کامپیوترتان وجود دارد چک کنید. برخی کیس ها در پشت ؛ در قسمت منبع تغذیه ؛ زیر فن یا هرجا ؛ حتی در جلو کیس دارای کلید و سوییچ روشن و خاموش دستی و دایمی هستند ؛ باور کنید من بارها سرکار این سوییچ بودیم ؛ یکجا جلو کیس بود کلی وقتم گرفت..... اگر برق صفحه نمایشگر شما از منبع تغذیه گرفته می شود؛ و مستفیم به برق شهر وصل نیست و روشن بود تمام مراحل بالا صحت عمل دارد مراحل بعد را دقت کنید.

6-   این مرحله کامل تخصصی است ، توصیه می کنم ؛ دست به آچار شوید؛ درب کیس را باز کنید و برق داخلی را چک کنید، . از اتصال صحیح منبع تغذیه به مادربرد اطمینان حاصل کنید. کابل برق فلاپی را چک کنید. اگر هیچ یک از این کارها نتیجه نداد در مرحله بعد هر چیزی را که به مادربرد متصل است به غیر از کابل برق، سیم دکمه power، کارت گرافیک، حافظه RAM و CPU را جدا کنید. گفتم تخصصی است؛ اما اگر دانشجوی کامپیوترید یا .... باید از یکجا شروع کنید؛ البته در هنگام چک کردن یادتان باشد درسته که برق داخلی 5 ولت و 12 ولته و آدمو فقط می لرزونه ولی الکترسیته ساکن در برخی خازنها ممکنه شما را پودر کنه !!!

7-   اگر تمام مسایل راچک کردید و ردیف بود و بازهم انگار نه انگار که شما کلید روشن کامپیوتر را می زنید ممکن است کلید POWer  شما مشکل دار شده است ؛ این مسله اتفاق می افته که می توانید با یک فازمتر ؛ برق خروجی سویچ power رادر داخل کیس چک کنید؛ یک میخ هم می تواند کار فازمتر را انجام دهد ؛ ببینید جریان برق احساس می کنید.

8-   ممکن است که منبع تغذیه  کیس کامپیوتر شما سوخته باشد؛ در این حالت ؛ اکثر موارد فن یا پنکه هم روشن نمی شود؛ برق خروجی منبع تغذیه را می توانید چک کنید؛ روش بالا گفتم.

9-   اگر باز هم سیستم بالا نمی آید یک یا دو قطعه از سیستم شما معیوب است. در این مورد به احتمال زیاد مادربرد  شما اشکال دارد.  به احتمال زیاد سوخته و حدودی 70 تا 100 هزارتومان باید مادربرد جدید راست و ریست کنید؛ درمورد رفع عیبوب مادر بورد به زودی آموزش خواهم داد!!!! باور کردید........

10-   اگر موارد بالا را دنبال کنید به طور یقیین بارفع یک یا چند مورد می توانید به روشن شدن کامپیوتر خود نگاه کنید

روشن می شود؛ بوق نمی زند یا بالا نمی آید

اگر سیستم روشن می شود  ولی بوق نمی زند یا بالا نمی آید  مسله این است این مورد هم باید وارد جزییات کیس شوید ؛ جدی این مراحل کمی تخصصی است ؛ اما دقت کنید به آزمایشش می ارزد.

1-   ابتدا همه اتصالات داخلی را چک کنید و دوباره امتحان کنید. چطور چک کنید؛ خوب یکم در جایگاه خودش تکان دهیدو از محکم بودن آن مطمن شوید.

2-   در صورتی که این عمل مؤثر نبود، بهترین کار این است که مانند بالا همه چیز را به غیر از سیم دکمه power، کارت گرافیک، حافظه RAM و CPU را از مادربرد جدا کرده و دوباره امتحان کنید.  اگر موارد مشابه دارید جایگزین کنید.

3-   اگر کامپیوتر به خوبی شروع به کار کرد کامپیوتر را خاموش کنید و هر بار یک قطعه را متصل کرده و سپس کامپیوتر را روشن کنید تا جایی که مشکل را پیدا کنید ولی اگر کامپیوتر اصلا‎‎ً روشن نشد احتمالاً یک یا چند قطعه معیوب دارید(CPU ،RAM، مادربرد و منبع تغذیه.

روشن می شود و مداوم  بوق می زند، بالا می آید

اگر کامپیوتر روشن می شود و متناوباً بوق می زند، بالا می آید ؛ در صفحه نمایشگر شما معمولا کلمات ابتدایی که در صفحه ظاهر می شد ؛ نمی آید ، گویی مانیتور هنوز خاموش است.

1-   اولین بوق Beep متدد به حافظه Ram ببینید آیا حافظه RAM شما بدرستی نصب شده است اگر لازم است آن را بیرون آورید و دوباره جا بزنید.

2-   ممکن Ram  شما سوخته باشد؛ خوب یک رم دیگر جایگزین کنید یا اگر دارای Ram چند تکه است هر قطعه را برداشته مجدد آزمایش کنید؛ البته برخی از حافظه های دوقلو هستند مثلا دوتایی باهم کار می کنند؛ در این صورت باید کامل یک حافظه جدید آزمایش کنید

3-      تجربه نشان داد بوق ممتد آرام با فاصله زیاد از ram  است

روشن می شود یک سری بوقهای سریع می زند، بالا نمی آید

سیستم شما روشن می شود بدون اینکه مانیتور تصویری بیاید یک سری بوقهای سریع می زند، بالا نمی آید ؛ بوق ها بی نهایت متدد و سریع است

1-   ببینید آیا کارت گرافیک به درستی روی اسلات AGP نشسته است یا خیر. بیشتر این از خرابی کارت گرافیک نشات می گیرد؛ برخی موارد به دلیل فشار کابل خروجی به مانیوتر و فیش مربوطه جای کارت گرافیکی متصل به مادر برد شل می شود. اگر مقدار کمی از کارت گرافیک خارج از اسلات AGP باشد سیستم بالا نمی آید.

2-   کارت گرافیکی  از از جایش بردارید ؛ بوق متدد که خلاص شد؛ مطمن باشید حتمی کارت گرافیک شما دچار مشکل است ؛ یک کارت گرافیک جایگزین بگذارید حتمی اگر محکم ودرست جا بزنید مشکل شما حل می شود.

3-   برخی از کارتهای گرافیکی به مادربود با مارک خاص سازگاری ندارد یا کارت گرافیکی به دیگر قطعات حیاتی کامپیوتر که این امر باعث اخلال در کار سیستم می شود این جایی شما را به تعجب وا می دارد که کارت گرافیک نو خریداری ونصب کردید......

چند مشکل دیگر هم وجود دارد که بوسیله این بوقها شناسایی می شود اما دو مورد بالا معمول‌ترین موارد هستند.

سیستم بالا می آید ولی ناگهان خاموش می شود

در کیس دو فن و پنکه جایگاه خاصی در خنک نمودن داخل کامپیوتر دارند که درصورت اختلال در کارشان ، کامپیوتر به صورت خودکار خاموش می شود؛ یک فن منبع تغذیه ؛ که اگر اخلالی در آ ن به وجود آید یا گرما داخلی کیس یا منبع تغذیه از حدی افزایش یابد خاموش می شود. یک فن و پکنه دیگر ؛ فن روی پردازشگر است که در صورتی اختلال در سیستم خنک کننده ؛ به طور سریع خاموش می شود.

فن ها  و اتصالات را چک کنیم 

اگر سیستم بالا می آید ولی مشکلاتی را مشاهده می کنید در این جا دو مشکل عمده ذکر می شود. کامپیوتر شما در هنگام نصب سیستم عامل بارها از حرکت باز می ایستد علت آن می تواند گرمای CPU باشد بخصوص CPU های شرکت AMD یا CPU های قدیمی تر شرکت INTEL. چک کنید آیا فن CPUبخوبی عمل می کند و چک کنید آیا هیت سینک (قطعه آلومینیومی که روی CPU نصب شده و معمولاً رنگ سیاه دارد) بخوبی نصب شده است و با سطح CPU کاملاً موازی است. مطمئن شوید از هیت سینکی استفاده می کنید که ساخت سازنده CPU شماست. هیت سینک اگر درست نصب شود بیش از آنچه نیاز است خنک کاری انجام می دهد.

چند مشکل دیگر هم وجود دارد که قابل شناسایی می شود اما دو موارد بالا معمول‌ترین موارد هستند.  در ابتدا هم گفتم قرار نیست تمام موارد را متذکر شویم که در این صورت یک کتاب تخصصی و مباحث پیچیده را می طلبد که کار بسیار جالب؛ هیجان آور و ارزنده ایست ؛ ولی فرصت آن نیست امیدوارم دوستان پی گیر باشند اما تصمیم داریم و تاکنون هم مقالاتی در مورد شناسایی و اشنایی بیشتر با قطعات سخت افزار کامپیوتر آوردیم امیدوارم مورد فایده قرار بگیرد

نظرات 1 + ارسال نظر
افسانه شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 01:35 ب.ظ http://www.p10.blogsky.com

با عرض سلام و خسته نباشید وبلاگ بسیار زیبایی دارید اگر تمایل به تبادل لینک هستید وبلاگ منو با عنوان (بهترین سایت دانلود رایگان ) تو وبلاگتون قرار بدین و به من اطلاع بدین تا شما رو لینک کنم.
http://www.p10.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد