درس هشتم

درس هشتم
با سلام
نمی دانم تا بحال برایتان پیش آمده که مطلبی را تایپ کنید و پس از ویرایش چند باره هنگام چاپ یا بعد از آن متوجه اشتباهاتی بشوید . من که زیاد برایم اتفاق می افتد و آخرین بار هم درس جلسه گذشته است که ملاحظه می کنید . با عذر خواهی از اشتباهاتی که وجود داشت می رویم سراغ درس این جلسه .

کنتوری قدیمی مربوط به سال ۱۹۳۰



آیا می توان سر کنتور را کلاه گذاشت ؟
این مساله مانند خرید کالایی است بدون پرداخت وجه آن و درنتیجه نارضایتی صاحب کالارا به دنبال دارد . هدف من از ارائه این راهکار سواستفاده از اعتماد اداره برق نیست و اما جواب این سوال : باید گفت که می توان شماره انداز کنتور را از کار انداخت که برای این کار سه راه حل وجود دارد 1 – قطع سیم پیچ جریان 2 – قطع سیم پیچ ولتاژ 3 – از حالت تعادل خارج کردن کنتور ............. اجازه بدهید که این موضوع را زیاد باز نکنیم .

چگونه با لمس کنتور به برق دار بودن آن پی ببریم ؟
زمانی که برق به کنتور وصل می شود در سیم پیچ ولتاژ آن جریان ایجاد می شود . این جریان همانطور که قبلا گفتم ارتباطی به مصرف کننده ندارد . این جریان میدان مغناطیسی را در کنتور ایجاد میکند که سبب لرزش خفیف آن می شود . پس اگر کف دست را روی شیشه کنتور بگذاریم با احساس این لرزش متوجه برقدار بودن آن می شویم .


یک تابلو چند کنتوری


در کنار بعضی از کنتورها صدای وزوز ناشی از چیست ؟
این صدا که شبیه جلیز و ولیز است ارتباطی به خود کنتور ندارد بلکه مربوط به فیوز است که معمولا در کنار کنتور نصب می شود . اگر اتصال فیوز از نظر الکتریکی درست نباشد ( وجود فاصله هوایی در محل تماس ) و جریان زیادی از فیوز کشیده شود در این حالت قوسهای الکتریکی کوچکی در محل تماس ایجاد می شود که باعث ایجاد این صدا می شود . این قوسها سبب ذوب سطحی محل تماس شده و مقاومت و حرارت محل تماس را افزایش میدهد . در نتیجه باعث افت ولتاژ و در نهایت قطع و وصل جریان می شود . برای از بین بردن این ایراد باید فیوز را محکم کرد ( برای فیوزهای پیچی ) یا در نوع مینیاتوری پیچهایی را که سیم زیر آن قرار دارد سفت نمود . در آخر اگر رفع نشد فیوز را عوض کرد .

با تشکر
منتظر تماس شما هستم
نظرات 2 + ارسال نظر
زهرا چهارشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 11:16 ق.ظ

سلام
من دانشجوی رشته طراحی صنعتی هستم
برای تحقیق درس فیزیک (الکتریسیته و نور) به اطلاعاتی راجع به انواع کنتورهای الکتریکی جریان برق و مقایسه آنها احتیاج دارم.
ممکنه سایت یا کتاب خاصی در این زمینه معرفی کنید.
ممنون

سلام دوست من شما می تونید برای بخش الکترسیته به کتاب الکترسیته کوانتومی موراجعه کنید

فروغ جمعه 8 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:53 ب.ظ

mamnon
shad bashid

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد