درس پنجم

     

درس پنجم
در این درس بیشتر به سوالاتی که تا کنون مطرح شده پاسخ داده خواهد شد .

 در باره توان راکتیو پرسیده اند :
در مدارات الکتریکی توان تولید شده در منبع الکتریسته - مثلا در ژنراتور - توسط مصرف کننده ها به حالتهای دیگر انرژی تبدیل می شود . مثلا در لامپ انرژی الکتریکی به نور و حرارات تبدیل می شود . اما برخی از دستگاهها انرژی الکتریکی را تبدیل نمی کنند بلکه ابتدا آنرا ذخیره کرده و سپس به شبکه تحویل می دهند . در سیر این گرفتن و دادن انرژی مقداری از آن در سیمها هدر می رود که این موضوع سبب افزایش جریان ژنراتور و اصطلاحا اضافه بار شدن آن می شود . این توان را توان غیر مفید یا راکتیو می گوییم که در دو عنصر مداری - سیم پیچ و خازن - ایجاد می شود . البته توان راکتیو مربوط به مدار های جریان متناوب است . در این خصوص اطلاعات بیشتر برایتان ارسال خواهد شد .

 در باره کلید سکسیونر سوال داشته اند :
در پستهای تولید و توزیع برق کلیدها و رله های زیادی بکار می رود که یک نمونه آن به کلید قطع ولتاژ یا سکسیونر معروف است . این کلید در ابتدای خط نصب می شود و از خصوصیات آن قطع ولتاژ است . این کلید مجهز به جرقه گیر نبوده و نمی تواند هیچ جریان خطایی را قطع کند . بلکه فقط بصورت ارادی توسط اپراتور در حالتی که مدار جریان ندارد قطع می شود . بعبارت دیگر این کلید زمانی قطع می شود که قبلا جریان را توسط کلید نیرو یا دژنکتور قطع کرده باشند .

 درباره تفاوت فرکانس شبکه های مختلف برق در کشورها و امکان استفاده از وسایل برقی کشورهای مختلف پرسیده اند :
همان طور که می دانید فرکانس برق ایران 50 هرتز است اما در برخی کشورها مانند ژاپن یا امریکا این فرکانس 60 هرتز می باشد . این تفاوت فرکانس در مصرف کنندهایی مانند لامپها یا وسایل تولید حرارت اختلالی ایجاد نمی کند اما در وسایلی که مجهز به الکتروموتور هستند باعث کاهش سرعت گردش موتور می شود . البته این موضوع زمانی صادق است که بین ولتاژ کار وسیله برقی و ولتاژ شبکه اختلافی نباشد در غیر این صورت ابتدا باید ولتاژاعمالی به دستگاه را دقیقا برابر مقداری کرد که روی آن مشخص شده در غیر این صورت بکارگیری دستگاه در ولتاژی بیشتر از حد مجاز سبب سوختن دستگاه می شود . برای همسان سازی ولتاژها از یک ترانسفورماتور کاهنده که 220 ولت شبکه ایران را به 110 ولت شبکه امریکا یا ژاپن تبدیل می کند استفاده می شود . برای مصارف سه فاز نیز از ترانسی که 380 را به 220 ولت تبدیل می کند استفاده میشود .

سوال درس گذشته :

چگونه می توان شخص را از خطر برق گرفتگی محافظت کرد ؟
پاسخ : به این منظور باید تمامی گزینه هایی را که سبب برق گرفتگی می شود یافت و آنها را بی اثر کرد . مهترین عاملی که سبب برق گرفتگی می شود اتصال بدنه است . در این حالت بکمک کلید FI یا سیم ارت یا کلید FU یا سیستم نول اتصال بدنه را حذف می کنیم . می توان از دستگاههایی استفاده کرد که بدنه عایقی دارند و امکان اتصال بدنه در آنها وجود ندارد . می توان ولتاژ کار دستگاهها را کمتر از ولتاژ خطرناک برای بدن - کمتر از 65 ولت - بکار برد و در نهایت می توان از ترانسهای ایزوله استفاده کرد که باعث جدا سازی فاز برق شهر از تغذیه دستگاه می شود و در نتیجه در صورت اتصال بدنه خطر برق گرفتگی از بین می رود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد